Pilt: A2A Cessna 182 Perpar3DV4.

Väikelennukite valimine lennusimulaatorile võib olla päris keerukas, kuna turul on saadaval mitmeid tasuta ja tasulisi lisasid. Antud artikkel keskendubki tasulistele lennukitele ning nende tootjatele.

Väikelennukit valides tee endale selgeks, milleks seda vaja on. Nagu ka päriselus, ei ole mõtet osta lihtsaks õppelennukiks kiiret ja keerukat Piper Malibud. Piiranguid seab lennuki sooritusvõime (kust ja kuhu saab temaga lennata), lennuulatus ja palju muud. Võib öelda, et iga lennu jaoks on oma lennuk. Oluline on ka süsteemide ja toimimise simuleerituse aste. Märkimata ei saa jätta ka laiendamisvõimalusi: paljud kaasaegsed lisad võimaldavad kasutada kolmandate osapoolte lisavarustust (näiteks Garmini GPSi simulatsioon). Just, simulaatori lisa kasutab omakorda lisa. Nagu ka päriselt, on üheks määravaks teguriks kindlasti hind, üldjoontes on see toote kvaliteediga võrdelises suhtes. Järgnevalt on loetletud praegusel hetkel (2018. aasta algus) saadaolevad väikelennukid – võib öelda, et paremuse järjestuses.

Carenado I Alabeo (FSX/P3D/XP)

Üks suuremaid väikelennukite tootjaid on Carenado ja Alabeo. Tegu on küll erinevate ettevõtetega, kuid Alabeo kasvas välja Carenadost ning nende toodang on suhteliselt saranane. Seetõttu käsitleme neid ühe alapunkti all. Valik on väga lai, Carenado lennukite hulgast leiab nüüdseks juba ka mitmeid ärilennukeid (väikesed reaktiivmootoritega lennumasinad). Mõlemad neist on algusest peale silma paistnud visuaalselt väga ilusate mudelite loomisega, seda nii väljast kui seest. Seda võib lugeda ka suurimaks müügiargumendiks. Süsteemide poolest on tegu suhteliselt lahjade simulatsioonidega antud lennukitüüpidest, kuid kõik “normaalseks opereerimiseks” on olemas. Kaasa tuleb tavaliselt ka lihtsakoeline juhend.

Carenado ja Alabeo on asunud tootma ka lennukite elektroonikat ja navigatsioonivahendeid. Nii leiab paljudest uuematest lennukitest ka suhteliselt tõetruud varustust. Valikus on näiteks Garmin G1000, GNS530, synthetic vision ja palju muud. Osa pakutava tarkvara andmebaasidest (aeronavigatsioonilistest) on võimalik uuendada läbi Navigraphi uuenduste. Seeläbi kuvab näiteks Garmini GPS kõige ajakohasemat infot.

Nende toodang sobib kõigile, kes ei otsi taga kõige realistlikumaid lennumasinaid süsteemide vaatenurgast. Lennata saab punktist A punkti B, järgides kõiki reaalse elu normaalseid protseduure. Eriolukorrad, rikked, mootorite jms kulumine simuleeritud ei ole.

Realair (FSX/P3D)

Realairi meeskond (Robert Young ja Sean Moloney) oli üks teerajajaid reaalse lennudünaamika jäljendamisel ESP lennusimulaatoritel. Just nemad muutsid FS2004/FS9-ga kaasatuleva Cessna 172 aerodünaamilisi omadusi selliselt, et kiitsid isegi päris piloodid. Sellistest katsetustest kasvas hiljem tasulisi lisasid tootev ettevõte, mis tänasel päeval on kahjuks suletud.

Nende käe alt on pärit kaks legendaarset lennumasinat, Beechcraft 60 (Turbine Duke) ja Lancair Legacy 360. Mõlemad paistavad silma eeskujuliku lennudümaamika ning suurepäraste visuaalsete mudelitega. Lisaks tavapärasele lendamisele on võimalik antud lennukeid ka “osaliselt lõhkuda”. Näiteks ületades tagatiibade maksimaalset kiirust, need purunevad. Kaasas on ka eraldiseisev seadistamise tööriist, kus saab määrata näiteks seda, kui “treenitud on piloot”. Sellest sõltub, kaua peab ilma hapnikumaskita vastu piloot, ehk millal tabab pilooti hüpoksia.

Need kaks masinat sobivad kõigile, kelle hing ihkab enamat kui Carenado I Alabeo. Lisaks tasub märkida, et mõlemad lennukid on oma klassis suhteliselt kiired.

A2A Simulations (FSX/P3D)

A2A (Scott Gentile ning tema meeskond) on vaieldamatult parim üldlennunduse kategooriasse kuuluvate tasuliste lisade tootja. Lisaks on A2A tootnud ka igasugu põnevaid lennumasinaid, nagu näiteks Lockheed Constellatio, Texan T-6 ja Mustang P-51. Väikelennukite alla võib lugeda nende Piper Cub, Piper PA- 28 Cherokee, Piper PA-24 Comanche, Cessna 172 Skyhawk ja 182 Skylane.

Lisaks suurepärasele visuaalsele mudelile ning dünaamikale on nendel lennukitel midagi, mida teistel ei ole. A2A enda loodud moodul “accusim”, mis haldab lennuki süsteeme. Sisuliselt on kogu süsteemide simulatsioon viidud baassimulaatorist välja ning seda haldavad eraldi lisaprogrammid. See väljendub näiteks selles, et mootor lõpetab töötamise (kui seda ei hooldata korrapäraselt või eiratakse käitamistingimusi). Selliseid detaile leiab kõikjalt. Oluline on ka lennueelne ülevaatus, et juhised liiguks korrektselt, et kütusepaagi põhjas ei oleks vett ja palju muud. Lennuk loeb ka aega, kui teda ei kasutata, mis omakorda mõjutab süsteeme. Näiteks pikalt külmas seisnud lennuk ei pruugi lihtsalt käivituda. A2A lennukitele saab üldiselt lisada ka kolmandate osapoolte navigatsioonisüsteeme (näiteks flight1 GTN650/750 seeria).

Iga lennukiga tulevad kaasa ka pikad ja põhjalikud juhendid, mis algavad üldjuhul lennuki ajalooga. A2A lennukid on sobilikud huvilisele, kes leiab aega nende juhenditega tutvuda. “Accusim” on võimalik ka keelata, kuid siis pole pooltki nii lõbus. Iga lend A2A lennukil algab nagu päris lend ning kunagi ei tea, kuidas see lõppeda võib.

Veel mõned näited

Üks väga hea ja A2A sarnane lennuk on toodetud Digital Aviation (Marcel Felde) poolt. Lennukiks on Cessna 172-ga konkureeriv üleni plastikust Diamond DA-20. Samuti suurepärane mudel, lennudünaamika ja süsteemid. Antud juhul pole küll tegu “accusim” lennukiga, kuid saranselt kuluvad erinevad lennuki osad, aken ja salong muutuvad kasutamise järel räpaseks ning vajavad koristamist ja palju muud. Antud lennuk töötab FS9/2004, FSX ja P3D (va V4 ja kõrgem). Marcel Felde töötab juba mõnda aega Pilatus PC-6 Porteri kallal.

Proovida tasub veel näiteks Justflight Piper Arrow III seeriat (FSX/P3D/XP). Taaskord ilus ja süsteemide pooles keerukas lennuk. Võibolla küll mitte nii detailne kui Digital Aviation või A2A, kuid siiski. Simuleeritud on palju süsteeme ning valikus on ka erinevad kolmandate osapoolte navigatsioonilahendused.

Tasulisi väikelennukeid on veel palju, kõiki neid loetleda pole võimalik. Hea ülevaate saab näiteks simmarket.com-ist. Kui lugejal tekib küsimusi, kas antud toodet on mõtet osta (ehk mõnel EVA liikmel on kogemusi), tasub alati küsida. Tasub meeles pidada, et müügil on ka palju kehvemapoolseid ning mitte väga tõsiseltvõetavaid lennusimulaatori lisasid.