Eva leht muudetud “avalikuks” 17/02/18 kell 0000. Valmimisel on veel virtual Regional Jet / Your Airways ja Intranet. Plaanijärgne valmimine märtsis.

Welcome to the future.

„Iga lõpp on millegi algus“, ütles vihmauss ja hakkas oma saba sööma
Tere Eesti virtuaallennundushuvilised!
Väljas on ilus talv. Täpselt samasugusel ilusal talvel 9 aastat tagasi sai oma alguse JH Air. See tähendab, et sügisel tähistame 10. sünnipäeva. Uskumatu, et sellest on möödas niipalju aega. Mina käisin siis veel keskkoolis, lennusimulaatoriks oli FS9/FS2004, Tallinna lennujaama terminali uue osa ehitus oli just lõppenud, Estonian Air lendas endiselt vaid Boeingute ja Saabidega. Ajaga muutub palju. Tallinnast saab nüüd Koseni sõita mööda kaherealist teed, Eestil on naispresident ning Tallinnast saab lennata mitte OV vaid LO piletidega. Paljud meist (kes siis asjaga alustasid) on lõpetanud kooli või kõrgkooli ning asunud tööle lennundusse või mujale. Vana Eesti virtuaallennunduse „meka“ (vana estvacci foorum) vajus unustusehõlma ning loodi uus estvacc. Huvilised on tulnud ja läinud. Täna on meie seas aga mitmeid uusi lennundushuvilisi, kes siis, kui vana estvacc veel elas ning loodi JH Air, käisid alles lasteaias.
Sirvisin natukene arhiivides ja sain kokku alljärgneva loo.
Aasta 2008 hilissügis-talv. Eestis ei olnud kunagi varem olnud toimuvat, ametlikult VATSIMi poolt heaks kiidetud, ning nõnda suure mahuga (mõni kuu üle 100 operatsiooni) eestlaste loodud virtuaalset lennufirmat. On nähtud küll „poolikuid“ Estonian Airi jäljedusi (peamiselt välismaalt), kuid ei midagi enamat. 2008 lõpp – luuakse uus Eesti virtuaalne lennufirma – JH Air. Tõsi, veidikene pärast JH Airi loodi juurde veel ka ELK virtual, kuid sellel puudus igasugune siseveeb ning see on juba aastaid suletud. Veel hiljem loodi veel ka AL Aviation (üldlennundus), kuid see ei võtnud tuult tiibadesse. Sestap võib lugeda meid ainsaks virtuaalseks lennufirmaks Eestist, millel on olnud struktuur, toimiv siseveeb, aktiivne liikmeskond ning mis on ainsana kandnud ka „VATSIMi ametliku virtuaalse lennufirma“ tiitlit.
JH Airi loomise põhjus oli lihtne, FS9/FS2004-le tehti imeline add-on nimega MADDOG 2006. Simuleeritud oli väga palju, tegu oli fenomenaalse lisaga lennusimulaatorile, alustades jäätuvatest akendest kuni simuleeritud kaitsmeteni. Võib öelda, et sarnast lisa pole toodetud tänase päevani. See lennumasin ei jäänud tähelepanuta ei minul, ega ka mõnel teisel huvilisel. Kuna aga MD-80-ga opereerivaid lennuettevõtteid oli päriselt jäämas järjest vähemaks ning täna peaaegu ei ole, oli vaja mingites värvides lennata. Samal ajal oli Eestis loomisel MD-80-ga tellimuslende opereeriv lennufirma nimega JP Air (link on leitav webi-ajamasinas), MD-80-ga opereerimist aga kahjuks kunagi ei toimunud. Mõnda aega kulges ringi JP Air Cargo värvides Fairchild SA-227AC Metro III, kuid sedagi lühidalt. Järgnev on pilt JP Airi värvides MD-82-st (pilt lennusimulaatorist, mis värvitud vastavalt tolleaegsele pildile JP Airi kodulehel).
Selleks, et mitte siduda ja limiteerida virtuaalse lennufirma tulevikuplaane kindla operaatoriga, sai kiirelt JP Air-ist hoopis JH Air. Ametlikult oli ettevõtte loomise kuupäevaks 24 detsember 2008. Paljud arvavad, et JH tähendavad Johannes ja Heigo, mine sa võta sa kinni. JH Airi esimene värvilahendus on ilmselgelt mõjutatud JP Air-st, lendudega alustati Tartust. ICAO: JHI, IATA: JH, kutsung: Dorpat. Sihtkohtades Milaano, Rovaniemi, Helsinki jt. Esimene siseveeb sai ostetud samuti 2008.
JH Air kogus hoogu, lisandus piloote ning uusi sihtkohti. Avati ka baas Dortmundis. Lennukiparki lisandus MD-11 ning opereeriti lende ka üle ookeani. 2011 aastal nimi ja värvilahendus muutus (inspireerituna praeguseks suletud Blue1-st). All pildil flyJH värvides MD-82 Hamburgis, võeti kasutusele moto “We take You and Your luggage to the same destination on time … every time” (kõlab veidi sarnaselt Pan Amile? .
Aastad möödusid sõna otseses mõttes lennates, personaalarvutite riistvara arenes, ning kanda kinnitas uus simlaator nimega FSX. Jaanuaris 2012 otsustati vabaneda kütusejanustest ja mõnevõrra aegunud (ainult 2D panel) MD-80 tüüpi õhusõidukitest. 4 aastaga oli antud tüüp lennanud ca 2000 tundi (kõigest 2-5 piloodiga). Selleks ajaks oli valmis ka asendus, Boeing 737 (PMDG). Esimene 737-900, ES-JBA, anti meile Seattles üle, lend SEA-TLL toimus 21. Aprill 2012.
Uus lennukitüüp tõi uue kodulehe, uue ilme ja uue nime flyjh – Your Airways. Y on logos aegade algusest sümboliseerinud Eesti rahvuslindu, mis loob võimaluse tõlgendada logo kaheti; kas Your Airways või our Airways. Avati ka uus baas London Gatwick. Lisaks “ostis” Your Airways “teise pisikese Eesti virtuaalse lennufirma nimega “AL Aviation”, arendas liinivõrku ning “tellis” lisaks juurde ka Boeing 777-200LR (PMDG).
2012 aastal vahetati Tartu baas Tallinna vastu (tulenevalt lennujaama saadavusest simulaatorile). Sihtkohad olid selleks hetkeks juba üle maailma, sh. New York, Tokyo, Las Vegas, Hong Kong, Dubai jt. Parimatel kuudel opereeris pisike Eesti virtuaallennufirma üle 125 lennu kuus. Korraga on online nähtud 5 JHI kutsungiga masinat. 2013 aastal üle 800 lennu kokku. Kokku on lennatud 193 sihtkohta, pea 3000 lendu ja üle 7000 lennutunni. Lennukipargist on läbi käinud veel ka Boeing 757, Boeing 747, Cessna Citation X. Aastate jooksul laekus meile nii mõnigi päris piloodi CV. Juu siis jättis meie koduleht soliidse mulje … On olnud ka kaubavedudega tegelev tütarvirma. All pildil Your Airwaysi 777 Dubais.
Aastad läksid omasoodu edasi ning nagu ajalugu on näidanud, inimestel tekivad uued huvid, kaob huvi või uued tekivad hoopis tööalased või eraelulised kohustused. Pärast väga kiiret kasvu saabus stabiilsus ja seejärel väike mõõn, lennud küll toimusid kuid mitte enam selliselt, et Eesti õhuruumis oleks olnud ülemäära tihti korraga sides mitu JHI lendu. Viimastel aastatel on lennutegevus olnud minimaalne. Your Airwaysi Intraneti baasil loodi 2015 aasta sügisel huvilistele vastutulles ka virtual Estonian Air, kuid see projekt leidis sisuliselt oma lõpu koos reaalse lennufirma sulgemisega.
Ühtlasi soovin tänada kõiki, kes aastate jooksul vähemal või rohkemal määral Your Airways-ga seotud on olnud või aktiivselt lennanud. On olnud põnev, õpetlik ja tore. Aitäh teile!
Rein (kokku 864 JHI lendu / 2120 JHI lennutundi)
Aimar (kokku 848 JHI lendu / 1804 JHI lennutundi)
Oliver (kokku 406 JHI lendu / 1265 JHI lennutundi)
Paavo
Villu
Heinrich
Johannes
Karl-Tõnis
Matteus
Tõnis
Michal
Ülar
Rauno
Artur
Mark-Julius
Kristjan
Märten
Kaarel
jpt.
Your Airways 777-200LR väljumine – Las Vegas.
Kas nüüd on siis kõik? Nüüd on taas talv, lumi on maas ja teed libedad. Milleks aga kogu see eelnev jutt? Nagu ütles Hillar Palamets saates Ajalootund: „Kes mineviku ei mäleta elab tulevikuta“. Milline see tulevik siis olla võiks?
Aja jooksul on meie armsa JH Groupi facebooki grupsist saanud suurim ja aktiivseim Eesti virtuaallennundusalaste uudiste kajastamise koht. Selle nimeks on nüüd saanud Eesti Virtuaallennunduse Assotsatssioon – sellel muudatusel oli ka oma mõte. Ilmselget vajab meie hobi ka kodulehte. Nüüd on olemas ka see. Leht on pidevalt arenev ning sisu täieneb vastavalt võimalustele. Lisaks on eraldi rubriik allalaadimiste tarbeks, artiklid, arvustused ja selgitavad tekstid. Lisaks on plaanis intervjuud erinevate inimestega. EVA koondab enda alla nii virtuaalsete lennufirmade haldamise kui EVA lehe. All-in-one.
Mis veel? Lisaks on käes aeg selleks, et taastada Your Airways oma kunagises hiilguses ja miks mitte ka enamat. See idee sündis juba kuid tagasi (huvi endistelt liikmetelt on olnud suur) ning ettevalmistused on toimunud juba mõnda aega. Mõned teist on olnud toimuvaga kursis, enamus mitte.
Sarnane “tähtede seis”, mis olid 9 aastat tagasi lennufirma loomise põhjuseks, on olemas ka nüüd. Tagasiside põhjal on mitmetel meist huvi lennata Eestist, on olemas suurepärane simulatsioon Airbus A320 (ESP- fslabs/XP – flightfactor) näol ning uues uhkemas kuues on tagasi oodata ka MADDOG-i (MD82 olemas ka XP). See võimaldab hallata lennukiparki “kahes erinevas maailmas” (ESP ja XP) ning opereerida samu tüüpe. Meie põhimõtted, millega on teist enamus kursis, ei ole muutunud. Lennukipark koosneb võimalikult vähestest masinatest (põhitüüp A320) mis võimaldab süveneda konkreetsele lennumasina opereerimisele. Sama loogika ka sihtkohtade valikul. Alustame küll tagasihoidlikult kuid plaanis on kindlasti lennud ümber kogu sinise planeedi. Lennuk alustab uut lendu sealt kust maandus, tehnilistest riketest on vaja raporteerida jne. Samuti on taas uus ilme ja uus koduleht. Need vajavad veel mõnigast arendamist ning sellest veidikene hiljem.
Muideks: Your Airwaysi uus värvilahendus oli valmis kuid enne, kui sarnase asjaga ilmus lagedale Lufthansa. Veel natukene kannatust!
One more thing (Steve Jobs™) Nordica lennud toimuvad juba kolmandat aastat, sellel suvel juba ca 130-140 lendu päevas. Teeme siis selle asja siis lõpuks ära. Lõpuks on olemas Aerosofti CRJ, infrastruktuur ja know-how JHI baasilt, meie seas on vähemalt 2 inimest, kes töötavad antud ettevõttes. See võimaldab simuleerida lennufirma operatsioone võimalikult reaalselt ning tõetruult. Mis teeb asja veelgi coolimaks? Olemas on in-house teadmised ja koostöö Nordica-ga.
Kaua võib? Nähtavasti on praeguseks hetkeks tekkinud osadel küsimus: “Millal see kõik saadaval on?”. Osaliselt juba täna. Go to virtual.flying.ee. Avalikud kodulehed (virtual Regional Jet ja Nordica) koos siseveebiga saavad kõigile huvilistele kättesaadavaks lähiajal. Tänud lugemast ja Welcome to the future!